Babushka junassa matkalla itään

Babushka junassa matkalla itään
Babushka

keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Odessa (Osa.1)

Viime aikoina on ainakin näppituntumalla vaikuttanut siltä että Odessasta (Одесса (ven.), Одеса (ukr.)) on tullut yksi suosituimpia matkakohteita Ukrainassa. Ainakin siis Suomalaisten keskuudessa. Melko varmasti muidenkin. Ja miksipä ei... Tässä jotakin tietoa kyseisestä kaupungista.

Leppoisaa tunnelmaa, kaupungin vilskettä, rantaelämää, kulttuuria, historiaa... Näitä, ja paljon muuta mukavaa ja mielenkiintoista tarjoaa tämä Mustanmeren helmi.

Ystävällisistä ihmisistään tunnetussa Odessassa voi viettää rentouttavaa ja aurinkoista lomaa ja tutustua kaupungin tarjoamiin lukuisiin nähtävyyksiin ja siinä sivussa vaikka shoppailla ja istuskella jollakin kaupungin lukuisista terassikahviloista.

Kaupungin nimi juontaa juurensa kreikkalaisten Odessos-nimisestä siirtokunnasta, joka kylläkin on myöhemmin onnistuttu sijoittamaan nykyiseen Bulgariaan. Todellisuudessa kaupungin perusti Krimin
tataarien kaani Hadzibei vuonna 1240, ja kaupunki myös sai nimen perustajansa mukaan.Tuolloin Krimin tataarit olivat nimellisesti ottomaaniturkkilaisten vasalleja. Turkkilaiset ottivat tuolloisen Hadzibein kokonaan omaan valtaansa vuonna 1529, ja hallitsivat kaupunkia aina vuoteen 1789, jolloin Katariina Suuren johtamat venäläiset valtasivat sen ja ympäröivät alueet. Katariinan päätöksellä kaupungin nimi muutettiin Odessaksi ja siitä alettiin kehittää venäläisten tärkeintä kauppasatamaa Mustanmeren alueella. Myös sotilastukikohta tottakai rakennettiin.

Seuraavan vuosisadan aikana Odessan merkitys Venäjän Imperiumin kauppasatamana lisääntyi huomattavasti, ja sen väkiluku kasvoi kasvamistaan. Eräs merkittävä henkilö kaupungin kehityksen kannalta oli ranskalainen Duc de Richelieu, joka oli paennut kotimaansa vallankumousta ja liittynyt palvelemaan Katariina Suuren Venäjää. Hän toimi Odessan kuvernöörinä vuodet 1803-1814. Hänen pronssista patsastaan voi ihailla vielä tänä päivänäkin Potemkinin portaiden yläpäässä.

Odessa oli jo tuolloin muodostunut hyvin
monikansalliseksi kaupungiksi, ja siellä saattoi bongata ukrainalaisten ja venäläisten lisäksi niin saksalaisia, italialaisia ja kreikkalaisia, kuin myös kaikkien Mustaamerta ja sen lähialueita ympäröivien maiden kansalaisia. Odessaan muodostui myös merkittävä juutalaisyhteisö. 1800-luvun lopulla he muodostivat yli kolmanneksen kaupungin asukkaista. Myöhemminlukuisat pogromit vähensivat heidän lukumääräänsä (sanaa pogromi eli juutalaisvastainen väkivaltainen hyökkäys käytettiin ensimmäistä kertaa juuri Odessassa 1821 tapahtuneiden mellakoiden jälkeen). Monet muuttivat Palestiinaan.

Kuuluisa venäläinen runoilija Pushkin eli karkotettuna Odessassa vuosina 1823-24. Myös hän kertoi kaupungin kansainvälisestä ilmapiiristä kirjoituksissaan.

Vuonna 1905 puhjenneessa vallankumouksessa Odessa oli yksi tärkeimpiä näyttämöitä. Työttömyys ja edellisvuosien heikot sadot ajoivat työläiset kapinaan, jota tukemassa oli taistelulaiva Potemkin Tavritsheski. Veristen taisteluiden jälkeen vallankumous tukahdutettiin. Näistä tapahtumista kertoo kuuluisa, Sergei Eisensteinin elokuva Taistelulaiva Potemkin (lausutaan Potjomkin).

Lokakuun vallankumouksen (1917) jälkeen Odessan valloittivat useatkin eri armeijat tai joukkiot kunnes bolshevikit vihdoin vuonna 1920 saivat kaupungin lopullisesti hallintaansa.

Toisessa maailmansodassa saksalaiset valloittivat Odessan romanialaisten tukemana kahden kuukauden piirityksen jälkeen vuonna 1941. Kaupunki vapautettiin vuonna 1944 rajujen taisteluiden jälkeen ja Odessa sai Sankarikaupungin tittelin yhdessä mm. Sevastopolin ja Stalingradin (nyk. Volgograd) kanssa.

Sodan jälkeen natsimiehityksestä hengissä selvinneistä juutalaisista suurin osa muutti joko vastaperustettuun Israeliin tai Yhdysvaltoihin. New Yorkin Brighton Beachia kuuleekin tästä syystä joskus nimitettävän Little Odessaksi.

Neuvostoliiton hellässä huomassa kaupunki kasvoi huomattavasti, eritoten teollisuuden saralla.
Jättiläisvaltion hajotessa Odessa ja sen yli miljoona asukasta huomasivat olevansa osa 'uutta' Ukrainan valtiota.

Teollisuuden lisäksi kaupungissa toimii tänä päivänä Ukrainan kalastuslaivasto sekä siellä sijaitsee laivaston tukikohta. Myös turismi kasvattaa jatkuvasti merkitystään, mikä ei ole lainkaan yllättävää Odessan kaltaisessa, monipuolisessa kaupungissa.

Odessassa on helppo liikkua ja suunnistaa keskustan selkeän ruutukaavoituksen ansiosta. Lisäksi varsinainen keskusta-alue ei ole laajuudeltaan kovinkaan suuri ottaen huomioon etta kyseessä on kuitenkin laaja miljoonakaupunki. Mikä se keskustaksi kutsuttu alue Odessassa sitten on? Tiukastihan sitä ei voi määritellä, mutta jotenkuten kuitenkin.. Alue joka jää pohjois-eteläsuunnassa kulkevien Preobrazhenskaja- ja Pushkinskajakatujen väliin on eittämättä keskustaa. Pohjoisessa/koillisessa vastaan tulee meri, ja etelässä raja onkin sitten hämärämpi.

Paljon nähtävää ja varsinkin mukavia ravintoloita jää myös tämän alueen ulkopuolelle. Odessa on myös vehreä eikä kovinkaan meluisa, joten kaduilla on mukava käyskennellä.
Rannat tosin saattavat olla kesäkuukausina hyvinkin tiiviisti kansoitettuja, mutta toisaalta niitä löytyy pitkätpätkät joten ahkera etsijä löytänee tarvittaessa rauhaisammankin poukaman.

Joka tapauksessa Odessa on yksi suositeltavimmista matkakohteista Ukrainassa, eritoten (ja lähes ainoastaan) kesäaikaan. Kesä on tosin Odessassa pitkä.

Hyviä Odessan karttoja on Ukraine-Toursin nettisivuilla, otsikon 'Travel Information' alla, osoitteessa www.ukraine-tours.com. Muutenkin voin suositella kyseistä firmaa esim. hotellia varattaessa. Kokemusta on.

Liikenneyhteydet

Odessaan ei ole suoria lentoja Suomesta. Ainakaan vielä. Vaikeaa ei silti lentomatkailijallakaan ole, sillä Helsingista voi Odessaan lentää sujuvasti joko Riian (AirBaltic) tai Kiovan (Ukraine International Airlines) kautta.

Junat kulkevat Odessaan sutjakasti joka puolelta Ukrainaa (ja Venäjältäkin hyvin).

Odessasta on helppoa myös tehdä trippi Moldovaan maan läheisyydesta johtuen. Moldovahan ei ainakaan tällä
hetkellä vaadi viisumia EU-kansalaisilta.

Juna-aikatulut löytyvät sivuilta http://www.uz.gov.ua/en

Päivittäinen juna Odessasta lähtee 17.11 ja saapuu Chisinauhun/Kishinjoviin kello 21.14. Noilla edellämainituilla sivuilla Chisinau on muuten kirjoitettu muotoon Kyshyneu..

Linja-automatkustajilla on vaihtoehtoina perinteinen reitti Riiasta Lvoviin ja sieltä vapaavalintaisella kulkuneuvolla Odessaan, tai suoraan Riiasta Odessan keskuslinja-autoasemalle (Kolontajevskaja 58). Reitti kulkee Latvian Daugavpilsin, Valko-Venäjän (huom. viisumi!!) ja Kiovan kautta Odessaan. Näitä reittejä ajaa Ecolines.

Autoillen liikkuvalle voi suositella hyväkuntoiseksi ja sujuvaksi mainostettua tietä E95/M05 joka on valtatie Kiovan ja Odessan valillä. Kun ajat tätä 'highwayta' niin pitkälle etelään kuin tietä riittää, loydät itsesi ennenpitkää Odessan Lanzheron-biitsiltä, Mustanmeren rannalta.

Lvovista H02 tietä Ternopoliin, josta
E50/M12 Umaniin. Käännös oikealle eli etelään tielle E95/M05.

Odessa on mielestäni melko helppokin paikka liikkua autolla myös lähellä keskustaa tuon jo mainitun ruutukaavansa ja yllättävänkin hiljaisen liikenteensä ansiosta.

Odessan sisäisestä liikenteestä vastaavat perinteiseen ukrainalaiseen tapaan ratikat, bussit, trollikat, marshrutkat ja taksit. Lisäksi paikallisjunat kuljettavat asukkaita lähialueen nukkumalähiöihin.

Kaupungissa on selvästi pidetty huolta jopa pysäkeistä (ainakin keskustassa) ja niiltä löytää jopa informaatiota reiteistä ja aikatauluista, joka on Ukrainassa melko harvinasta.

Pieni hämärä ominaisuus Odessan julkisessa liikenteessä on erilaiset lipunmaksutavat eri linjoilla. Joillakin, käsittääkseni suosituilla rannan ja keskustan väliä kulkevilla trollikoilla on tapana rahastaa matkustajaa vasta hänen poistuessaan kulkuneuvosta. Eli kaikki poistuvat etuovesta ja lähtiessään maksavat kuskille.
Suurimmassa osassa kaupungin linjoista kuitenkin on käytössä konduktööri. Tuo hilpeä, hyvinsyönyt täti-ihminen.

Käyttökelpoisia linjoja ovat mm. Trolli nro.1, joka laahustaa juna-asemalta keskustaan, sekä nro.2, joka kulkee keskustasta rantaan, Shevtshenko-puisto päätepysäkkinään.

Lentokenttä sijaitsee 15-20 kilometriä keskustasta. Lentokentän internetsivuilta voi tilata taksin etukäteen.
Hinta mihinpäin Odessaa tahansa on 15 USD. Tilauslomake löytyy osoitteesta:http://odessaairport.net/ .

Taksin voi toki napata lentokentän edustaltakin. Varaudu tinkimään ja/tai maksamaan korkea hinta. Pihimmät matkalaiset voivat ottaa bussin numero 129 joka ajaa juna-asemalle. Bussit lähtevät terminaalista ulostultaessa oikealta, parkkipaikan takaa.

No niin. Koska tarinaa riittää, jatkan aiheesta ensi kerralla lisää majapaikkojen ja nähtävyyksien yms. muodossa.

En tosin malta olla mainitsematta jo tässä yhtä erikoislaatuista Odessalaista hotellia, nimeltään Hotel Nemo. Paikka nimittäin tarjoaa normaalien delfinaarionäytösten lisäksi myös delfiiniterapiaa..

Kannattanee kokeilla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti